Lekkage, gemakzucht of ... ?

Nieuws
Dinsdag 19-7
 
Een paar duizend Euro, een onverwachte meevaller, zomaar een leuk extraatje. Voor de meeste mensen geen probleem. Wensen genoeg, dat geld is voor je het weet uitgegeven aan leuke dingen. Op Overbos zijn we dol op deze voordeeltjes. Ze zorgen ervoor dat we onze leden de kwaliteit kunnen bieden die ze van ons gewend zijn. Goede trainingen, een extra investering of gewoon sparen voor het nieuwe clubhuis.

Helaas, helaas. We hebben het niet over een meevaller, maar over een tegenvaller. In het afgelopen seizoen hebben we een paar duizend Euro aan voorraad moeten afboeken. Niet omdat er teveel broodjes zijn gesmeerd of producten over datum zijn. Deze afboeking was nodig omdat afrekenen soms vergeten wordt. Noem het lekkage, noem het gemakzucht of noem het iets anders, maar gezien de omvang (die dit seizoen beduidend groter is dan voorgaande seizoenen) is dit een klap in het gezicht van iedereen die zich wekelijks inzet voor de club. Ter illustratie, tussen de voorraadtelling op 26 juni en 11 juli is een verschil geconstateerd van zo'n €150 aan verkoopwaarde en dat in een periode waar slechts weinig activiteiten waren. Dan is het vreemd dat er bijvoorbeeld meer dan 20 flesjes Flügel "verdwenen" zijn, maar wel fijn dat de lege flesjes in de glaskrat zijn gelegd.

Dit kan zo niet verder. Met onmiddellijke ingang geldt in ieder geval dat:
  • elke consumptie dient te worden afgerekend op het moment dat deze wordt besteld of gepakt;
  • afrekenen kan met pinpas (en daaraan gekoppelde betaalmethoden zoals via een smartphone of smartwatch) en clubkaart (fysiek of gekoppeld aan de KNIP app).
  • consumpties in overleg met de barcommissie op een bon in het kassasysteem kunnen worden gezet, onder voorwaarde dat de bon op dezelfde dag wordt afgerekend.
Bestuur en barcommissie zullen in de komende weken bepalen welke overige maatregelen nodig zijn om af te rekenen met deze gratis consumpties.

We kunnen ons voorstellen dat er naar aanleiding hiervan vragen zijn, zoals:
  • Is het echt een probleem als ik later betaal als ik mijn pinpas of clubkaart niet bij me heb of niet bij de hand heb?
    De regel is dat wordt afgerekend op het moment dat je iets bestelt of pakt. Er zijn meerdere mogelijkheden om te betalen zonder een pas of kaart bij je te hebben, zoals via je smartphone of smartwatch. Gebruikers van een clubkaart kunnen de KNIP app op hun smartphone installeren om met die app te betalen.
  • Hoe meld ik me aan in de KNIP app?
    Na installatie van de app (uit Google Play of uit de App Store) meld je jezelf aan met het e-mailadres en wachtwoord van jouw gebruikersnaam in Mijn KNIP Online. Weet je die gegevens niet meer, stuur dan een bericht naar [email protected].
  • Kan ik consumpties niet gewoon op een bonnetje schrijven en later afrekenen?
    Nee, de regel is dat wordt afgerekend op het moment dat je iets bestelt of pakt. In uitzonderlijke gevallen kan het barpersoneel een bon voor je aanmaken in het kassasysteem, onder voorwaarde dat je deze bon op dezelfde dag afrekent.
  • Als ik voor een commissie werkzaamheden aan het uitvoeren ben, dan mag ik bijvoorbeeld toch wel een kop koffie nemen?
    Elke commissie heeft hiervoor een clubkaart waarmee dit soort consumpties kunnen worden afgerekend. Heeft jouw commissie geen clubkaart, neem dan contact op met [email protected].
  • Het maakt toch niet veel uit of ik met een clubkaart van een commissie afreken of dat ik iets gebruik zonder af te rekenen? In beide gevallen zijn het feitelijk kosten voor de club.
    Elke commissie heeft een toegewezen budget voor een redelijke mate van consumpties voor eigen gebruik. Door niet af te rekenen is het niet mogelijk controle over deze budgetten te houden. Mocht het budget van een commissie ontoereikend zijn, dan neemt de voorzitter van de commissie contact op met de penningmeester met het verzoek om extra budget.
  • Als ik iemand iets zie pakken zonder dat het direct wordt afgerekend, mag ik die persoon daar op aanspreken?
    Jazeker, graag zelfs!
 
Algemeen